4.42
17 חוות דעת
 
 
 
 
 
 
 
מרכז וטרינרי קרית שרת
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

דלקת בדרכי השתן של חתולים

 
דלקת שתן בחתולים
 
דלקת בדרכי השתן התחתונות של חתולים מורכבת ממכלול של מחלות, אשר משפיעות על שלפוחית השתן וצינורית השתן. הסיבות הן רבות ומגוונות, אך משותפות לכל המכלול, וביניהן:
  • Feline Idiopathic Cystitis – כמו אצל בני אדם, מחלה זו משויכת לעקה בחיי החתול (stress), כגון: שינויים במזון, שינוי סביבתי (מעבר דירה, שיפוץ), מוות של מישהו מהמשפחה, חיה חדשה בבית ועוד. כל אלה גורמים, ככל הנראה, לירידה במערכת החיסונית ולמחלה.
  • Urolithiasis / Urinary Stones – מינרלים שונים אשר מתגבשים במערכת השתן, ונתקעים בשלפוחית ובצינורית השתן הצרה.
סוגי הקריסטלים הנפוצים ביותר הם סטרוויט (Struvite) ו-קלציום אוקסלאט (Calcium Oxalate). הרכב האבנים וכמותן מושפעים מתזונת החתול ומדלקות חיידקיות קודמות.
כאשר החתול סובל מדלקת בדרכי השתן, הוא מתאמץ לתת שתן, נותן שתן בכמויות קטנות ורבות ואף ניתן להבחין בדם בשתן עצמו. בזמן מתן השתן הוא יכול ליילל (כי זה כואב), וללקק את אזור איבר המין בתדירות גבוהה מאוד (שוב, כי זה כואב לו).
במקרים חמורים במיוחד ישנה חסימה של דרכי השתן, בגלל אבנים גדולות במיוחד. השתן נאגר בשלפוחית, ולכן השלפוחית גדלה ונעשית פחות גמישה. בנוסף לכך, הכליות אינן מסוגלות לסנן את כל החומרים שאמורים לצאת מהגוף דרך השתן, וישנה עלייה בכמות שלהם בדם. העלייה הזו גורמת להרעלה של החתולים! הם לא אוכלים ולא שותים, כואב להם מאוד, הכליות שלהם נפגעות והם עלולים למות.
 

אבחנה של דלקת בדרכי השתן נעשית באמצעות:

 
  • בדיקת רופא – בדגש על בדיקה של השלפוחית, כדי לאמוד את גודלה ואת יכולת נתינת השתן של החתול.
  • בדיקת שתן – השתן נלקח ישירות מהשלפוחית. אנחנו בודקים, למשל, אם ישנן אבנים ואת סוגן, אם יש דם סמוי ואם יש חלבונים בשתן (מה שעלול להצביע על פגיעה בכליות).
  • בדיקת דם – כדי לראות אם ישנה עליה בחומרים מסוימים, אשר נמצאים בדם כאשר ישנה חסימה בשלפוחית השתן (אפילו אם היא אינה מלאה).
  • צילום רנטגן – באמצעות רנטגן אנחנו יכולים לראות אם יש אבנים, והיכן הן נמצאות במערכת השתן.
 
הטיפול בדלקת בדרכי השתן תלוי באבחנה. אם מדובר בחסימה, אזי מדובר בטיפול חירום, שכן ישנה סכנת מוות! (ואנחנו נדון בטיפול זה בסקירה אחרת).

הטיפול בדלקות אלו מתוכנן כ- Multi Model Approach, כלומר גישה כוללנית לשינוי פיזי (רפואי) ומנטלי.

אנחנו נדאג להורדת רמת הסטרס של החתול. חתולים לחוצים יטופלו באמצעות כדורי הרגעה טבעיים. בבתים שבהם מספר חתולים, נדאג למספר רב יותר של שירותים ולהחלפה תכופה יותר של החול לחתולים.

התזונה של החתול תותאם גם כן – מזון אשר מעודד שתייה מרובה והשתנה, "ישטוף" את השלפוחית באופן תדיר, ימנע זיהומים וימיס את האבנים (לא את אבני הקלציום אוקסאלאט!). נפזר קעריות מים רבות בבית, ונחליף את המים בכל יום. כמו כן, אנחנו ניתן תוסף מיוחד, אשר מחזק את דופן שלפוחית השתן, הנפגמת בשל דלקות שתן חוזרות ונשנות.

לרוב אנחנו נמנעים מלתת אנטיביוטיקה, מפני שרוב הדלקות הן סטריליות ולא חיידקיות. במקרים של דלקות חוזרות, אנחנו כן נבצע תרבית של השתן, כדי לאתר גורמים חיידקיים שעושים צרות.